Elk mens is anders en bij iedereen past een andere fiets! Wellicht in de toekomst wel meerdere fietsen en uiteindelijk zelfs voor elke discipline een aparte fiets!
Laten we bij het begin beginnen. Wat zijn jouw ambities?
Ben je van plan om af en toe een heerlijk rondje te fietsen om gezond bezig te zijn, train jij voor die tourtocht die je altijd al een keer hebt willen rijden, ben je uitgedaagd door je vrienden om de volgende keer mee te gaan om een col te pakken in de Alpen of wil je gewoon lekker hard tegen de wind in knallen door de lage landen?
De meeste fietsen zijn gemaakt van aluminium. Carbon fietsen zijn iets lichter en vooral stijver dan aluminium. Carbon fietsen zijn per difinitie ook iets duurder, omdat het verwerkingsproces kostbaarder is dan aluminium fietsen.
Des te stijver een fietsframe is, hoe optimaler de krachtoverbrenging. Hierdoor fiets je met dezelfde inspanning dus iets sneller op een carbon fiets.
Door het gewichtsvoordeel van een carbon frame klim je gemakkelijker. Simpelweg omdat je minder 'bagage' meeneemt.
De afmontage, goed afgesteld schakelen ze allemaal prima. Uiteraard is er enig verschil tussen een Claris schakelgroep en Shimano Ultegra.
Naast design, is het de reactie tijd en duurzaamheid. Je zult met een 2x11speed meer bereik hebben en de juiste cadans vinden die jou past. Ga je meerdere malen per week intensief fietsen en/of ben je van plan om te klimmen in de Alpen, dan is minimaal een schakelgroep van Shimano 105 aan te raden. Deze zijn slijtvaster en hebben een sneller reactie vermogen.
Ben je van plan om recreatief binnen de landsgrenzen te blijven, dan voldoet een Sora of Tiagra prima.
De juiste framemaat kiezen is erg belangerijk. Door de juiste framemaat te kiezen voorkom je blessures en het uiteindelijke plezier wat je met racefietsen hebt.
De ene fiets is de andere fiets niet en dan meten verschillende merken ook nog eens met verschillende maten!
Daarnaast heeft elk mens weer een andere anatomie. Heeft de één lange benen/armen ten opzichte van de romp, de ander vice versa.
Het is vooral belangerijk dat jij goed op de fiets zit en daar kom je maar op 1 manier achter; een proefrit maken!
Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe fietsen afgemonteerd met schijfremmen, zelfs op instapmodellen zijn ze gemonteerd.
De high-end modellen hebben bijna allemaal een hydraulisch schijfrem systeem. Dit zorgt ervoor dat je net die paar meter extra eerder stil staat. Het nadeel is dat het totaal gewicht van de fiets iets hoger ligt.
Velgremmen voldoen over het algemeen prima, zijn makkelijker af te stellen en te servicen.
Wil je absolute zekerheid, dan ga je voor hydraulische schijfremmen. Wil je een fiets die gewoon goed remt, dan voldoen velgremmen op je racefiets.
Hierbij een schema waarmee jij je framemaat mee kunt bepalen. Dit is verder afhankelijk van de verhoudingen van jouw lichaam. Wil je een sportievere zit, dan pak je een maatje kleiner. Een kleiner frame is ook stijver en wendbaarder. Het is verstandig om de fiets eerst te proberen en de zitpositie zelf aan te voelen.
Wil je 100% zeker weten dat je perfect op de fiets zit? Dan is een professionele bike-fitting aan te raden.
Proberen is gratis, zonder verplichtingen.
Als je nog met vragen zit, kun je contact opnemen via onderstaand formulier of mail naar info@rebuycke.nl .
Bij ons is geen vraag te gek!
Wij hebben ervaring met beginnende fietsers en geven graag uitleg over uiteenlopende onderwerpen.
Copyright © Alle rechten voorbehouden